Net niet, net werk

Ik als enigzins linkse docent, academicus en halve kamergeleerde heb het woord ‘netwerken’ toch altijd een beetje smerig woord gevonden. Je wordt gekend en gevraagd vanwege je zichtbare kwaliteiten niet omdat je je ergens eens lekker hebt ingeborreld.
Hier merk ik hoe belangrijk een netwerk is om überhaupt iets gedaan te krijgen.

Ik heb voorzichtig ook wat schreden op het netwerkpad gezet deze trip. Zo heb ik op de bruiloft de GGGI-diplomaat aangesproken en hebben we gister een vruchtbaar gesprek gehad. Zij nam weer iemand van Toto Afrika mee die voor ons ook interessant was...zo begint dat dus

Voor deze reis heb ik contact gezocht met Hilda Nakabuye, de Greta Thunberg van Oost Afrika. We hadden een afspraak vandaag maar deze meid van begin 20 is zo druk en haar grote Europese tour om te protesteren tegen de EACOP (East African Crude Oil Pipeline) liep wat uit dus geen gesprek met Fridays4FutureUganda. Heel misschien zaterdag nog.

Mijn tweede contact was AFIEGO het Afrikaanse instituut voor ondersteuning van beleid op het gebied van (duurzame) energie. Hier stonden we vanmiddag voor de deur, ons contact was niet aanwezig. Wat deed ik niet goed? Ik heb gemaild, geappt, nummers uitgewisseld wat kon ik meer doen? De afgelopen dagen ter herinnering nog een keer bellen misschien. Ook hen hoop ik deze week nog te spreken.

Na deze twee tegenvallers maar eens een onaangekondigde overval geprobeerd bij de Kampala International University. Wat een succes zeg! Onze vorige contacten waren beiden overleden in de covid periode dus leek het erop dat we weer bij nul zouden moeten beginnen. Niets was minder waar: We troffen een ongelooflijk enthousiaste opvolger met exact het profiel waar we van droomden. Een Nigeriaanse professor en hoge Piet in de bestuurstructuur van KIU. Een mechanical engineer met expertise op het gebied van ontwikkelen van social businesses (om maar met wat Engelse termen te strooien) en expert op het gebied van klimaatverandering.
Hij
kon zich Cees nog herinneren, en herstellen en versterken van de relatie met Stick2Uganda stond bij hem op de agenda. Heel snel zijn er wat perspectieven geschetst van onze toekomstige samenwerking waarin sociaal ondernemen in relatie tot armoedebestrijding, gendergelijkheid etc. ja daar zijn ze weer de Sustainable Development Goals (SDG’s), een belangrijke rol zou kunnen spelen.

Vanavond ons bezoek aan Sophie en Amir met een mooi gesprek afgerond: wat doe je met je ouders als ze niet voor zichzelf kunnen zorgen? De traditie van je ouders in huis nemen zal hier, zeker bij de middenklasse en hogere klassen, steeds minder vanzelfsprekend worden.

Morgen vertrekken we richting Masaka, we zullen daar ook de ouders van Sophie gaan zien.


 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

The 'Wedding'

Tot ziens, Afrika

East African Crude Oil Pipeline (EACOP)